Londýn 2014

Malý výlet do velkého města

Fotogalerie ZDE

Třídenní návštěvu britské metropole jsem uskutečnil v květnu 2014, díky promo letenkám z Prahy za 990 Kč. Na letišti Stansted, které je od centra Londýna vzdáleno 50 km, jsme přistáli okolo devatenácté hodiny místního času. Do města jsem se dostal kyvadlovou dopravou společnosti easyBus, která jezdí každou půlhodinu. Jízdenky většinou stojí od pěti do deseti liber, mně se je však díky včasnému nákupu na internetu podařilo sehnat za pouhé dvě libry.

Do centra Londýna jsem přijel za tmy a silného deště. Chvíli jsem se schovával ve vestibulu metra a čekal, až provazy vody padající z nebe prořídnou. Na tuto noc jsem neměl zajištěné žádné ubytování, neboť mi londýnský výlet sloužil i jako příprava na vytrvalostní osmačtyřicetihodinový běžecký závod, kterého se zanedlouho zúčastním. Počítal jsem tedy s tím, že budu po Londýně chodit celou noc a celý následující den a až k večeru zamířím do předem rezervovaného hostelu.

Času jsem měl tedy víc než dost a tak nebylo kam spěchat. Nejdříve jsem si to namířil k náměstí Piccadilly Circus, které mě mělo ohromit velkoplošnými světelnými reklamními panely. V cestovním průvodci psali, že to tam bude blikat a svítit pomalu jako v Las Vegas, ale skutečnost byla mnohem skromnější a žádný velký dojem na mě neudělala. Poté jsem docela dlouho hledal známou čtvrť neřesti s názvem Soho. Že se v ní právě nacházím jsem poznal podle množství vykřičených domů a gay klubů. Na hlavních ulicích bylo i kolem půlnoci živo, v zapadlých bočních uličkách jsem se ale pohyboval téměř sám. I přesto jsem se cítil poměrně bezpečně.

Prohlídka nočního Londýna pokračovala návštěvou Čínské čtvrti, z níž jsem to vzal k velkolepému náměstí Trafalgar Square, na kterém každoročně probíhají bouřlivé oslavy Nového roku. Prohlédl jsem si nasvícený Buckinghamský palác, parlament, Big Ben, Westminsterské opatství a řadu dalších památek. Velmi pěkné bylo modře osvětlené Londýnské kolo (London Eye), jež se krásně zrcadlilo na hladině Temže.

Okolo čtvrté hodiny ranní jsem vytáhl spacák a na hodinku si zdříml na lavičce v St James parku. Občas okolo mě někdo prošel, ale žádný problém nebyl. Myslím, že Londýňané jsou na bezdomovce zvyklí. Ne že by jich tam měli tolik, ale ti kteří tam jsou, si často ustelou na těch nejneuvěřitelnějších místech. Několikrát jsem během svého nočního putování překračoval bezdomovce ležící ve spacích pytlích přímo uprostřed frekventovaných chodníků, u semaforů apod.

Svítání nad Temží bylo pěkné i když trochu chladné. Šel jsem se proto ohřát do budovy vlakového nádraží a poté pokračoval v prohlídce města. Nepršelo, ale obloha nevěstila nic dobrého. Překvapilo mě, kolik běžců jsem už od časných ranních hodin v centru Londýna potkával. Byli to stovky lidí, kteří se prodírali mezi troubícími automobily a davy turistů. Já bych takto běhat nemohl, nevychutnal bych si to. K běhu potřebuji klid a pěknou přírodu.

Ještě před otevírací dobou Westminsterského opatství (Westminster Abbey) se mi podařilo nedovřenými vraty proniknout do hlavního chrámu, kam je normálně vstupné 18 liber. Během několika desítek vteřin jsem však byl odhalen a vykázán, nicméně alespoň jednu fotografii jsem stihl zhotovit.

Od dubna do července se každý den v 11.30 hod. koná u Buckinghamského paláce slavnostní střídání stráží (Guard Mounting). Jelikož je to turistická atrakce první kategorie, doporučuje se přijít alespoň hodinu předem. To jsem učinil a zaujal místo v první řadě hned u plotu. Během deseti minut se už na mě zezadu tlačili turisté v několika dalších řadách. A potom začalo pršet. Pršelo hodně a protože jsem neměl deštník, byl jsem mokrý od hlavy až k patě. Asi 15 minut před začátkem byl ceremoniál kvůli dešti zrušen. To mě docela zklamalo, protože jsem netušil, že se příslušníci královské stráže bojí vody. Za tohle u mě mají Angličané palec dolů.

Během dne jsem potom prochodil snad všechny hlavní části města a ještě několikrát u toho zmokl. Při jedné z bouřek dokonce padaly kroupy. Odpoledne však alespoň na pár hodin vyšlo sluníčko, takže procházka po známém a velmi fotogenickém mostě Tower Bridge byla parádní. Z venku jsem si prohlédl také nedalekou pevnost Tower Hill. Vstupné do pevnosti činí neuvěřitelných 22 liber, což je částka, kterou jsem nebyl ochoten akceptovat.

V podobné cenové relaci (16,5 liber) je i vstupenka do Katedrály sv. Pavla (St. Pauls Cathedral), z jejíž kopule je krásný výhled na město. Jelikož jsem předražený lístek nechtěl kupovat, ale o Londýn z ptačí perspektivy jsem stál, měl jsem v záloze návštěvu nedalekého Monumentu. Monument je 60 metrů vysoký pomník, který v roce 1677 zhotovil sir Christopher Wren. Na vrcholu pomníku je úzká vyhlídková plošina (nic pro lidi trpící závratí), k níž vede 311 schodů. Symbolické vstupné 4 libry zahrnuje i certifikát, který obdrží  každý, kdo náročný výstup absolvuje.

V plánu jsem měl také dvě muzea: Britské muzeum (British Museum), které patří k nejlepším na světě a Londýnské muzeum (Museum of London). Vstup do obou je zdarma, na jejich prohlídku mi však bohužel nezbyl čas.

Blížil se večer, nohy již pořádně bolely a já musel zamířit k hostelu Smart Hyde Park Inn, kde jsem měl rezervované ubytování. Jednalo se o úplně nejlevnější nocleh, který lze v Londýně pořídit. Za postel ve dvacetilůžkové smíšené ložnici jsem platil necelých 10 liber. Za tuto cenu jsem samozřejmě čekal velmi skromné podmínky. Co se čistoty týká, bylo vše v pořádku. Jako člověk nemající rád stísněné prostory jsem ale příliš neocenil, že se ložnice nacházela ve sklepě a neměla okna. Byla vybavena pouze třípatrovými postelemi, bez jakýchkoliv skříněk, takže uzoučkou uličku brzy zatarasily kufry a krosny mých spolunocležníků.

Druhý den ráno jsem využil snídaně, která byla v ceně ubytování a zamířil na prohlídku Hyde parku. Jestli jsem dobře pochopil vyvěšené cedule, park je rozdělen na dvě části a ta větší se na noc z důvodu prevence kriminality zavírá. Po včerejším deštivém počasí nebylo ani památky, obloha byla blankytně modrá a sluníčko hřálo ostošest. V parku bylo moc hezky a i zde se od rána pohybovalo velké množství běžců. Co bych parku i celému Londýnu vytkl, je omezený počet laviček a odpadkových košů.

Okolo jedenácté hodiny jsem se vydal k zastávce easyBusu, z níž jsem odjel na letiště Stansted a v duchu litoval, že jsem nezvolil pobyt o den delší. V Londýně bych se totiž rozhodně nenudil.