Londýn 2019

Malý výlet do velkého města - zimní verze

Fotogalerie ZDE

Jaký dárek pro děti pod stromeček? Ještě nikdy neletěly letadlem, tak třeba nějaký vyhlídkový let. Jenže když jsem zjistil cenu patnáctiminutového vyhlídkového letu pro 3 osoby, uvědomil jsem si, že mnohem levnější bude zaletět si někam s klasickou nízkonákladovou aerolinkou. A volba padla na Ryanair, který nabízel lednovou zpáteční letenku Praha – Londýn za 406 Kč. Po Evropě jsem letěl už mockrát za hodně dobré peníze, ale takhle levně zatím nikdy. Navíc bylo možné nakombinovat cestu i jako jednodenní, což bylo pro náš účel naprosto ideální. Brzy ráno tam a pozdě večer zpátky. Tenhle nápad se zalíbil i mému kamarádovi Alešovi, který vzal svoji sedmiletou dceru Hanku, takže jsme nakonec letěli v pěti – dva dospělí a tři děti.

Odlet byl v sedm hodin ráno, z Hradce jsme ale pro jistotu vyrazili již o půl třetí. Děti se dospaly cestou v autě, které se nám poté podařilo zaparkovat přímo u letiště úplně zadarmo (výrobní tajemství). Tím jsme ušetřili další pětistovku.

Na letišti jsme dětem ukázali oba terminály a vysvětlili jim, jak to chodí a podle čeho se mají orientovat. Poté se Aleš rozhodl, že si dá ranní kafíčko z automatu, jenže když si ho vychutnával, vykládala mu Hanka něco tak intenzivně, že mu kelímek vyrazila z ruky a kafíčko se přesunulo na Alešovy kalhoty a bundu. Tím pro něj ale smůla nekončila, v centru Londýna se mu pro změnu při chůzi rozpadla bota..

Let proběhl bez problémů a my se na letišti Stansted zařadili do několik stovek metrů dlouhé fronty na pasovou kontrolu. Do Londýna, vzdáleného 50 km, jsme se dostali vlakem Stansted Expres. Zpáteční jízdenky jsme měli pořízené dopředu přes internet za cenu 14 Ł pro dospělého a 7 Ł pro dítě. Kdybychom je kupovali až na místě, vyšly by několikanásobně dráž. Vlak jezdí každou čtvrthodinu a do centra Londýna (na Liverpool Street) to zvládne za 45 minut. Jízdenky se kontrolují až při vystupování.

Časově jsme na tom byli docela dobře, takže nám na prohlídku hlavních londýnských památek zbývalo skoro šest hodin. Nejdříve jsme to z nádraží vzali pěky k pevnosti Tower Hill a prošli se po fotogenickém mostě Tower Bridge až k prosklené budově radnice, nedaleko které kotví vojenská loď HMS Belfast, sloužící dnes jako muzeum. Poté jsme se vrátili zpět na severní břeh Temže a navštívili vyhlídkový památník The Monument, z něhož je nádherný panoramatický rozhled na celé město. Na vrchol 60 metrů vysoké stavby vede 311 schodů, za jejichž zdolání obdrží každý návštěvník pamětní certifikát (vstupné 5 Ł, děti polovinu).

Od Monumentu jsme to vzali metrem do stanice St. James Park. Londýnské metro je nejstarší podzemní dráhou na světě. Platba u turniketů probíhá pomocí bezkontaktní platební karty, jízdenka v první zóně (centrum) vyjde na 1,5 Ł.

Z metra jsme zamířili k Buckinghamskému paláci, před nímž se tyčí zlatý Pomník královny Viktorie. Cestou jsem dětem ukazoval lavičku v parku, na níž jsem přespal při svém pobytu v Londýně v roce 2014. Od paláce jsme došli na náměstí Trafalgar Square, kde nás však zastihl drobný déšť. Děti již měly hlad a tak jsme se schovali pod střechou u nedalekého kostela a vytáhli housky s Vysočinou. Když to viděl místní správce, řekl nám, že si můžeme jít sednout dovnitř a sníst si to tam.

Prohlídka města poté pokračovala okolo ulice Downing Street až k Westminsterskému opatství, Londýnskému kolu, Parlamentu a slavnému Big Benu, který byl však z velké části zakryt lešením.

No a potom nám již zbývala pouze cesta zpět na nádraží Liverpool Street, kde jsme si v Mc Donaldu dali hamburgery a odjeli na letiště. Drobný problém jsme měli při bezpečnostní kontrole, protože Alešovi v detekčním rámu pořád pískaly plastové kšandy a mně rentgen v batohu odhalil nosní kapky. Vozím je s sebou v příručním zavazadle na všechny cesty a tohle byla první letištní kontrola, kde si jich někdo všiml.

Cestu mezi terminály, k odletové bráně č. 30, nám poté zpestřila několik kilometrů dlouhá jízda dálkově ovládaným vláčkem bez řidiče (bylo to ještě lepší, než jezdící chodníky na letišti v Madridu). Let proběhl bez komplikací, děti chvílemi pospávaly a okolo 23 hodiny jsme pod sebou uviděli nádherně svítící Prahu. Vánoční dárek se povedl.